Futuristická Dubaj aneb roboti a pokrok v hlavní roli

Začátkem května jsem dostala nabídku se služebně podívat do Dubaje a zkouknout nejnovější trendy , stavby a ikonické ,,highlighty“, které nesmí chybět na ,,MUST SEE“ listu každého cestovatele. Z Prahy nás cestovalo jen 5 zástupců za český trh a v Dubaji jsme se sešli s dalšími účastníky z Polska, Maďarska a Rumunska. Cestu jsme absolvovali s lowcoast aerolinkou FlyDubai, která má relativně nové mašiny a jako bonus jsme na cestě tam seděli na sedadlech s větším prostorem. I tak to nesnížilo můj strach z letu, který se dostaví během každého letu 😀

Po příletu nás čekalo ubytování v tradičním dubajském hotelu, což v překladu znamená, že alkohol na baru neseženete, respektive v celém hotelu a širokém okolí 😀 No nic, tak se zabavíme jinak! Celou neděli jsme měli volno a mohli relaxovat, nebo navštívit Dubaj po vlastní ose. Já se rozhodla navštívit jednu z vyhlášených pláží Le Mer Beach, protože při poslední návštěvě Dubaje v roce 2019 nebyla možnost se podívat na pláž. Takže jsem si po několik letech opět vyzkoušela cestování metrem, které je plně automatizované a patří k nejrychlejším způsobům dopravy po Dubaji. V metru však musíte mít ostré lokty! Razí se tu totiž hlavní heslo, pokud se neprotlačíš, tak se ven či dovnitř nedostaneš 😀

Součástí pozvání byla i povinná zastávka na největším veletrhu cestovního ruchu ATM Dubai, kde se utužují vztahy se zahraničními partnery, zjišťují novinky a trendy v cestovním ruchu. Každý vystavovatel se předhání v tom, jak bude jejich stánek vypadat, čím více je kreativní, zajímavý či barevný, tím více zapamatovatelný!! Později odpoledne se celá naše skupina přesunula na veletrh EXPO 2020, která se kvůli pandemii uskutečnila až na podzim 2021 a trvala až do března 2022. Hlavním mottem mezinárodní výstavy byla udržitelnost, mobilita a příležitost a zúčastnilo se jí na 192 států! Nutno podotknout, že Česká Republika získala cenu organizátorů za technologii S.A.W.E.R., která samostatně vyrábí vodu ze vzduchu, a patřila vůbec k nejlepší inovaci na celé Světové výstavě! My měli možnost vidět jen pár pavilonů, i tak to byla zajímavá zkušenost! Na konci nás čekala světelná show v doprovodu filharmonie.

Obdobně začínal další den, tedy veletrhem a posléze podvečerní návštěvou Dubai Parks and Resorts, které předcházel bohatý venkovní raut s kopií Taj Mahalu v zádech. Poté jsme měli příležitost vyzkoušet atrakce v Real Madrid Parku, kde nás namísto fotbalové výstavy více uchvátily atrakce jako obří řetízkáč nebo dlouhá horská dráha.

Začátek čtvrtého dne v Dubaji byl ve znamení ,,futuristické“ Dubaje a to doslova! První zastávkou bylo muzeum budoucnosti, které nadchlo celou naši skupinu a člověk zde dokáže strávit celý den! Když procházíte futuristickou halou, máte pocit, že takto za několik let bude vypadat moderní svět. Od plně automatických aut, přes ,,létající“ batoh až po běžnou komunikaci s roboty!! A věřte, že tady jsou tak propracovaní, až jde z toho strach!! Další zastávkou byla návštěva jediného 7 hvězdičkového hotelu na světě Burj Al Arab, který byl otevřen v roce 1999 a ve své době patřil k nejluxusnějším hotelům na světě, kde se zlatem a mramorem nešetří! Za mě, příliš mnoho povyku pro trochu luxusu ☺ Ale pláž má opravdu krásnou!!! Po výtečném obědě jsme se přesunuli na ikonický ostrov Palma a jeho 240m vysokou vyhlídku The Palm, z které vidíte celý uměle vytvořený ostrov a dubajské pobřeží. Vyhlídka je současně i muzeem. Na konci dne nás čekala velkolepá venkovní party v přístavu, kde již nebylo o jídlo, pití a tanec nouze! K tomu výhled na osvícenou nejvyšší budovu světa Burj Khalifu a šum moře dodal party nezapomenutelnou atmosféru. Škoda jen, že nebylo možné pokračovat až do půlnoci-tak jsme si to vyhradili v našem ,,party“ busu …

Pátý den nás Dubaj přivítala v tradičním stylu, den začínal návštěvou muzea smyslů- tzv. AYA UNIVERSE, což se dá přirovnat ke světelné instalaci, jež je doprovázena relaxační hudbou. Každá místnost vás překvapí jiným barevným ,,vesmírem“. Poté jsme se přesunuli do tradičního kulturního centra šejka Mohammeda, kde se dozvíte důležité kulturní zvyklosti Dubaje od oblékání, chování ve společnosti až po stolování. Vše je umístěno v tradičním domku, v historické čtvrti Bur Dubai, kde jsme si pochutnali na výtečném obědě, skládající se z rýže, masa a zeleniny. Nejčastějším dezertem jsou pak datle a klasická arabská káva ochucená kardamomem. Odpoledne nás čekala krátká jízda na typické loďce Abra k nejznámějšímu a nejstaršímu tržišti GOLD Souk. Procházku jsem si však moc neužila, s ostatními kolegyněmi jsme trh spíš proběhly, vzhledem k neustálému ,,obtěžování“ místních obchodníků, kteří nabízeli nejen koření, parfémy a různé šátky, ale také nepřeberné množství sošek, hrnců a záchodových prkének! 😀 Inu, na zlatém trhu naleznete opravdu vše!! V podvečer nás čekala projížďka na motorovém člunu k novému projektu Hearts of Europe, což jsou uměle vytvořené ostrůvky, které mají vzhledem, architekturou a atmosférou připomínat různá evropská místa. Po dokončení zde budou soukromé rekreační domy, byty, hotely, plovoucí paláce a rozmanitá řada obchodů, zábavních podniků a prodejen potravin a nápojů. Měli jsme příležitost si prohlídnout luxusní Bentley vilu a již aktuálně stojící ,,party“ hotel Voco Monaco. Při západu jsme si vychutnali úžasnou středomořskou večeři na pláži. Cestou zpět rychločlunem jsme se pokochali posledním večerním výhledem na noční Dubaj.

V den odletu nás již čekalo loučení s ostatními účastníky a přesun na letiště. Odlet zpět do Prahy proběhl v naprostém pořádku a já si odvezla spoustu zážitků a nových informací z metropolitní a futuristické Dubaje 😊