Co si představíte pod slovem udržitelnost, konkrétně udržitelnost v cestovním ruchu? Toto slovo se zvláště v poslední době skloňuje na všechny možné způsoby a vyvolává v nás různé emoce. Já se musím přiznat, že ve mně vyvolává často emoce negativní. Není to proto, že bych neměla ráda přírodu nebo že by mi bylo jedno, co se s naší planetou děje. Ale vadí mi, co všechno se zvláště u nás v Evropě pod slovem udržitelnost schovává. Mám pocit, že se často jedná o prázdná slova, nebo ještě lépe řečeno o slova podložená penězi a honbou za ziskem. Ono to vypadá dobře, když se firma prezentuje jako udržitelná, že? Naše planeta bývá ale až na druhém (nebo i dalším) místě. Často se mi nedaří za tím vším vidět praktický dopad udržitelnosti na naši společnost a začínám být pomalu alergická na to, jak stále někdo měří moji uhlíkovou stopu a nařizuje mi, že bych měla či neměla dělat to či ono, protože mojí uhlíkové stopě to prospívá či neprospívá.
Mauricius a udržitelnost v praxi
O to více jsem byla překvapena, jak moc mě téma udržitelnosti zasáhlo na Mauriciu, kam jsem byla letos pozvána od hotelového řetězce Attitude, který pořádal ve spolupráci s mauricijským tourist boardem (The Mauritius Tourism Promotion Authority) a několika místními DMC agenturami fam trip pro vybrané české cestovní kanceláře.
Během postupné návštěvy jednotlivých resortů řetězce Attitude jsem pomalu začínala chápat, o čem vlastně ta udržitelnost je a že má opravdu smysl. Ale nejen během návštěvy resortů Attitude, stejný pocit jsem měla i v průběhu cestování po dalších místech tohoto krásného ostrova. Naprosto nenásilnou formou (a bez měření mojí uhlíkové stopy během pobytu na ostrově) si člověk začíná uvědomovat, jak tady všechno funguje tak, jak má, a všechno do sebe krásně zapadá. Mauricijci jsou hrdí na svůj ostrov a velmi dobře si uvědomují, že si ho musí chránit.
Co vás upoutá velmi brzy, je všudypřítomná podpora všeho místního – místních obyvatel, ať už jsou to přímo zaměstnanci hotelového řetězce, nebo navazující podpora místního průmyslu a zemědělství. Přestože na Mauriciu rozhodně nelze pěstovat a chovat vše, co je pro provoz hotelů potřeba, a spoustu se toho musí dovážet, tak se v Attitude snaží využívat maximum místních zdrojů – to znamená místní potraviny, kosmetiku z místních zdrojů, nakupují ve firmách zaměstnávajících místní obyvatelstvo. V každém hotelu funguje obchod s místními produkty. Krásným nápadem je tzv. Otentik Dinner, kdy navštívíte rodinu některého ze zaměstnanců hotelu, která je do projektu zapojená, a celý večer se o vás starají – pohostí vás typickou večeří a dámám nabídnou možnost vyzkoušet si tradiční oděv a třeba si v něm i s místní rodinou zatančit.
Co dělá Attitude jinak?
Samozřejmostí jsou detaily – přírodní materiály použité při stavbě hotelů, opakovaně plnitelné nádoby na mýdlo a šampon, přírodní kosmetika používaná v hotelových spa, třídění odpadu, absence plastů – ale opět je to tady vše tak nějak přirozené, žádné papírové brčko do koktejlu, které se vám za chvíli rozpustí a zničí celý zážitek z nápoje. Vodu tady koupíte jen ve skleněných lahvích a můžete si ji přelévat do menší lahvičky, kterou dostanete zdarma po příjezdu do hotelu.
Společnost Attitude se chová udržitelně už více než 15 let. Evidentně se jí na tomto poli daří, protože byla oceněna značkou B Corp. Jedná se o těžko získatelnou mezinárodní certifikaci, která posuzuje dopad společností na životní prostředí. V Attitude jsou na toto ocenění právem hrdí.
V každém hotelu najdete koutek (ve všech hotelích stejný), kde se dozvíte základní zásady udržitelnosti, kterými se Attitude resorty řídí. Můžete si přečíst – nemusíte, opět vás nikdo do ničeho nenutí. I když se ale do této nástěnky nezačtete, přesto se v průběhu vašeho pobytu začnete možná chovat trochu jinak, trochu udržitelněji. Přesně tak, jak se nás k tomu snaží u nás v Evropě donutit pomocí všech možných prázdných pouček.
Na Mauritiu a konkrétně v Attitude resortech se totiž jedná o udržitelnost v praxi, ne o udržitelnost teoretickou. Moc hezky to vyjádřil CEO společnosti Attitude pan Vincent Desvaux de Marigny:
“Our mission is to create sustainable experiences, rooted in the local area and accentuated by encounters… Holidays that do good for those who experience them and for those who make them happen.”
Markéta Šustrová